Microsoft 365 skapar helt nya möjligheter för alla medarbetare att kommunicera och samarbeta effektivare. För att realisera värdet krävs ett perspektiv där medarbetarna är i fokus.
Genom våra webinarier beskriver vi våra lösningar och arbetssätt. Alla webinarier är inspelade och finns tillgängliga. Kontatka oss om du vill få tillgång till dem.
Dorites metodik bygger på ett införande i fyra steg:
Förändringstakten av Microsoft 365 är hög och den organisation och struktur man etablerar måste kunna hantera snabba förändringar och helt nya krav. Organisationen måste dimensioneras för att kunna hantera Microsoft 365 som ett affärssystem som hanterar samtliga affärsprocesser, ledningsprocesser samt stödprocesser och alla medarbetare som har en digital identitet i er miljö.
Teamwork Explorer hjälper användare att skapa teams via ett formulär där formuläret anpassas utifrån ert behov och krav på information.
Digitala coachen kan finnas med som resurs under hela förändringsprocessen beroende på behov.
Få struktur på data inom organisationen, Arbeta mer informationssäkert och få ökad kontroll på Office 365-miljön
Dorites User Adoption-modell stöttar och skapar förutsättningar för chefer och medarbetare att följa med och ta till sig Office 365 på ett enkelt och effektivt sätt.
Dorite jobbar tillsammans med dig som kund för att bygga en hållbar strategi kring information och dokument inom Microsoft 365 erbjudandet. Med hjälp av vår metodik får vi fram de krav och behov som finns i just er organisation
Dorites syfte med supporten är att minimera risken för att tekniken ska sätta stopp för ett lyckat införande av ett verktyg. I praktiken handlar det om att våra konsulter finns tillgängliga för att säkerställa att tekniska frågor eller problem blir lösta, så att mer tid kan läggas på att få ut värde av det nya verktyget.
Förenkla administrationen och förvaltningen över Office 365 och Teams
Få mer kontroll över miljön
Få statistikrapporter för bättre beslutsunderlag om Teams Governance
Att införa Microsoft 365 och Teams innebär så mycket mera än att bara installera nya verktyg och tjänster. Effekt kommer först efter det att användarna har börjat anamma det nya arbetssättet.
Med Teams kommer en förändring av arbetssätt. Från ett tidigare arbetssätt som har varit dominerande av mail för kommunikation och samarbete så innebär Teams ett nytt sätt för samarbete. Med Teams minimeras interna mail och informationen blir transparent och strukturerade i Teams och kanaler. Det är viktigt att alla medarbetare tar till sig det nya arbetsättet för att såväl individ som verksamhet ska få ut den fulla potentinalen med Microsoft 365 och Teams. Dorite har en beprövad metodik för att komma i gång med nya arbetssätt med Teams. Vi jobbar med workshops, distansutbildningar och digitala coacher. Kontakta Sven Engborg på 0709-471700 om du vill ha en länk till hela webinarniet.
Dorites koncept för dokumenthantering bygger på att nyttja befintliga förmågor i Microsoft 365 för att hantera arbetsdokument i Teams samt stöd för arkiverade/publicerade dokument i SharePoint.
Dorites koncept för dokumenthantering är en kombination av arbetssätt i Teams samt strukturer i SharePoint Online. Hela konceptet bygger på standardfunktionalitet och att det är verksamheten som tar ansvar för arbetssättet och förvaltningen av informationen som lagras i Teams eller SharePoint. Dokumenthantering innebär ordning och reda i syfte att spara tid, höja kvaliteten samt att efterleva policyer och regelverk. Här nedan finns ett klipp från ett webinarie som handlar om Dorites koncept för dokumenthantering. Hör av dig om du vill se hela webinariet till sven.engborg@dorite.se eller 0709-471700.
Dorirtes koncept för migrering av filer till Microsoft 365 bygger på att först definiera den nya målmiljön i Microsoft 365 och sedan planera noggrant stegen för själva migreringen.
I och med att fler och fler verksamheter börjarar använda Teams blir behovet av att enkelt komma åt filer och dokument i Microsoft 365 stort. Att behålla filerna på filservern innebär en dubblerad lagringskostnad eftersom drift, förvaltning och lagringsyta ingår i Microsoft 365. Det blir även ett ineffektivt arbetssätt för användarna som måste leta efter filer i Teams och på filservern med risk för att filer tappas bort och dubbleras. Dorite har tagit fram ett koncept för migrering av filer till Microsoft 365 som utgår i från den nya lagringsstrukturen i Microsoft 365 och man därefter noggrant planerar och genomför själva migreringen. Här ned finns ett klipp från ett webinarie som handlar om Dorites koncept för filmigrering. Hör av dig om du vill se hela webinariet till sven.engborg@dorite.se eller 0709-471700.
Vi hjälper er att bygga moderna och skalbara intranät i SharePoint Online. Ett intranät som är integrerat med den digitala arbetsplatsen och gör det enkelt för användarna att navigera runt i Microsoft 365.
Dorite har en metodik för att snabbt ta fram funktionella och visuella intranät. Genom att hela tiden utgå från standarsfunktionalitet är det möjligt att på kort tid “klicka upp” ett intranät som blir en naturlig pusselbit till den digitala arbetsplatsen i Microsoft 365. Med intranät Out-of-the-box behöver man inte köpa någon produkt eller skal som ska integreras med Microsoft 365 och man behöver inte heller betala någon extra kostnad för förvaltning. Allt ingår i prenumerationen till Microsoft. Konstnadseffektivt och hållbart över tid. I videon berättar Business Sweden om det intranät som Dorite har levererat helt baserat på SharePoint Online "out-of-the-box".
Dorite har tagit fram koncept och lösningar med Microsoft 365 som är skräddarsydda för kommuner.
Många kommuner står inför ett införande av Teams och Microsoft 365 och flera kommuner är redan i gång. Med Teams skapas helt nya möjligheter för effektivare samarbete inom och mellan förvaltningar. Effekthemtagningen är tydlig i form av frigjord tid som kan ägnas åt andra mer värdeskapande uppgifter. Utmaningen för många kommuner är att ta kontroll på Teams och skapa hållbara strukturer samt att efterleva de lagar och riktlinjer som gäller. Dorite har tillsammans med andra kommuner tagit fram ett koncept för Teams baserat på en struktur anpassad för kommunala verksamheter. Konceptet ger förvaltningarna bättre kontroll på informationen och samarbetena som hanteras i Teams och Microsoft 365 Här ned finns ett klipp från ett webinarie som handlar om Dorites koncept för kommuner. Hör av dig om du vill se hela webinariet till sven.engborg@dorite.se eller 0709-471700.
Teams får snabbt en stor spridning inom en organisation. När Teams sprids organiskt skapas många isolerade informationsöar som inte är förvaltningsbara.
Teams sprider sig fort bland alla användare och med det flyttas stora mängder information in i Teams. Eftersom Teams hanterar alla former av affärsprocesser så bör man betrakta Teams som ett affärssystem. Det blir allt viktigare att ta kontroll på Teams innan mängden ostrukturerad information accelererar och blir ohanterlig. Med Dorites koncept kan användarna skapa Teams direkt i Teams-klienten genom att fylla i ett formulär. Alla Teams taggas i en katalogtjänst som gör det möjligt att strukturerar Teams och skapa en hållbar förvaltning av Teams. IT får minskad administration och verksamhetemn får bättre kontroll på Teams och informationen. Här ned finns ett klipp från ett webinarie som handlar om Dorites koncept för Ta kontroll på Teams. Hör av dig om du vill se hela webinariet till sven.engborg@dorite.se eller 0709-471700.
Mäta och följa upp i Microsoft 365 – Frågeställningarna, alternativen och råden för att skapa affärsnytta
Det finns mängder av data om hur tjänsterna används och nyttjas i Microsoft 365. Den här informationen är direkt avgörande för att man ska kunna planera och prioritera rätt aktiviteter för att driva “adoption” av tjänsterna. Med relevant information kan kommunikation och coachning skräddarsys för specifika avdelningar och enheter. Kopplar man även andra utvärderingar, som tillexempel enkäter, med informationen om nyttjandet kan man utläsa vilken effekt och vilket resultat som införandet av Microsoft 365 har haft. Har vi lyckats med införandet, eller inte? Dorite har ett koncept för hur rapporter kan genereras och skräddarsys för att olika intressenter ska kunna följa hur Microsoft 365 används. Här ned finns ett klipp från ett webinarie som handlar om Dorites koncept för User analytics. Hör av dig om du vill se hela webinariet till sven.engborg@dorite.se eller 0709-471700.
Teams och GDPR är en konflikt i sig. Att bara införa Teams (Microsoft 365) utan extra åtgärder kan innebära problem med regelefterlevnaden.
Utmaningen med Teams och hela Microsoft 365 är att vid användning av tjänsten så överförs det personuppgifter till 3:e land (dvs ett land utanför EU/EES). Det innebär att man måste vidta ett antal åtgärder för att inte hamna i konflikt med den GDPR-lagstiftning som svenska företag och organisationer måste efterleva. Dorite har en metodik för att ta fram arbertssätt och design av tjänsterna i Microsoft 365 för GDPR-efterlevnad.